Potraviny včera a dnes

Žijeme v době,  která nám nepřináší jen samé pozitivní změny. Máme sice daleko lepší spotřební elektroniku, jsme schopni se podívat jako turisté do kosmu (pokud na to máme), počítače mají minimální rozměry a maximální výkonnost, žijeme ve světě mobilní komunikace a naše telefony jsou již malými počítači,  k cíli nás místo klasické mapy navádí navigační systémy….

 

Kam se však poděla kvalitní strava? Na vysoké škole zemědělské v Gödöllö v Maďarsku v letech 1996 – 2000 testovali kvalitu plodin a potravin na obsah živin (vitaminů a minerálů). Podobný test dělali v roce 1965, a tak při následném porovnání jako výchozí hodnoty stanovili výzkumy z  roku 1965 a obsah živin v potravinách jako 100 %. Výsledky porovnání byly alarmující !!!

 

Dnes již nemůžeme říct: „Naši rodiče na tom taky vyrostli, tak co …“. Žijeme v jiné době a ta s sebou nese i negativní důsledky. Například obsah minerálů klesl u pšenice o 50 %, u ječmene o  více než 63 % a u kukuřice až o 82 %. Jak potom nemáme být překyselení? Ještě hůře však dopadly testy na obsah vitamínů. U hrášku klesl obsah vitamínů o více než 54 %, u mléka o alarmujících 95 %, u kapusty o 95 % a u mrkve o 40 %. Jenže to ještě zdaleka nekončíme. V Nizozemsku provedené výzkumy úbytku vitamínů v plodinách za posledních několik let jsou např. u mrkve  95% ! A Bůh ví, jak je tomu dnes (lépe určitě ne).

Nemá smysl pokračovat ve vyčíslování těchto faktů, ale snad tedy chápeme, proč je i „překyselení“ takový problém. Bez dostatku zásaditých látek, vitamínů a minerálů nemáme šanci.  Otázka: „Nemůže naše tělo získat návyk, když budeme požívat denně a dlouhodobě vitamíny a minerály v tabletách?“ Na to je možné odpovědět takto: „ Jak se cítíme, když jíme co možná nejzdravěji (jak to jde) a co nejkvalitněji (jak to je možné)? Je nám dobře, protože tělo dostává minimum špatného a maximum dobrého. A jak nám je potom, když začneme plácat páté přes deváté? Špatně! Je snad naše tělo závislé? A tak je to i s vitamíny a minerály.“ Cokoli dobrého tělu dáme, tělo rádo přijme a zpracuje do systému. Samozřejmě i tady platí známé rčení „všeho s mírou“. Pokud užíváme přírodní potravinové doplňky, nemusíme mít strach. Můžeme také využít poradenství lékařů, kteří se tímto tématem zabývají. Pozor ale na takové, kteří „nevědí“, a tak to raději smetou pod stůl.

 

Takže co říci závěrem?  Vypadá to tak, že pokud bychom našemu tělu chtěli dopřát dostatek „živin“ v přírodní podobě, museli bychom jíst zeleninu a ovoce ne na kusy, tak jako dříve, ale téměř na kila, což není dost dobře možné. Asi nejvhodnější by bylo, kdybychom si ovoce a zeleninu pěstovali „doma“ na naší půdě (zahrádce). Ale i ta půda je dnes ochuzena o živiny, které by měla předávat našim výpěstkům. Samozřejmě je to ale stále lepší varianta než nic, ale kdo má v dnešní době čas na to, aby opečovával vlastní zahrádku a také kdo má dnes tu „klasickou“ zeleninovou zahrádku u svého domku, pokud vůbec nějakou má? No řekněte?

 

Pokud tedy používat nějaké vitamíny (v tabletkách), použijme ty „nejvíce přírodní“, které jsou prospěšné pro naše tělo a nezatěžují nás nějakou „zbytečnou chemií“. Tzn.  vybírejme pouze ty, co účinné látky či živiny tělu opravdu předají, tak aby je tělo využilo a zužitkovalo ve svůj prospěch.  A nejen aby bez  efektu prošly vitamíny naším traktem ven a tělo si z nich téměř nic „nevzalo“.

 

I přesto že je nynější doba taková jaká je,  jsou na trhu už i kvalitní výrobky v přírodní formě … Můžete si vybrat např. přírodní výrobek české firmy OKG s názvem Factor Base Kids. Dominantní složky tohoto produktu jsou 100% přírodního původu. Jedná se o vysoce bioaktivní vápník a hořčík z mořských červených řas (které se vyskytují pouze ve třech oblastech světa), extrakt ze šípku, betaglukan z přírodních kvasnic... Obsah dalších složek a více informací naleznete v sekci OKG přírodní produkty – Factor Base Kids či v Novinkách. Ale samozřejmě můžete využít i jiné přírodní alternativy, které znáte. Mnoho minerálů a vitamínů obsahuje také např. Chlorella, Spirulina a mnohé další. To už je na Vás, co Vám lépe vyhovuje a čemu dáte přednost.

                            

A zmiňované překyselení? Ano, chtělo by to jíst „jinak“ než jíme dosud, konzumovat více zásadotvorných než kyselinotvorných potravin, vzdát se co nejvíce polotovarů a zpracovaných potravin a více se zaměřit na základní potraviny a dávat jim přednost. Ale o tom někdy příště v dalším článku na mém webu.