POTRAVINY a jejich pH 

Míru kyselosti či zásaditosti vyjadřuje pH-faktor, a to na stupnici od 0 (nejkyselejší) do 14 (nejzásaditější). Rovnováha pH v těle (rovnováha zásad a kyselin) je nezbytně nutná, přičemž ideální poměr je 80 : 20, což znamená 80% zásad a 20% kyselin. V dnešní době ale jíme téměř přesně v opačném poměru! Jsme-li následkem nesprávné stravy a životního stylu překyselení, vytváříme si tak prostředí, které má za následek záněty a tvorbu kamenů. Abychom zjednali nápravu, musíme alkalizovat, což je proces protizánětlivý. Tím se rozštěpí a rozpustí usazeniny vápníku, celulitida a lipidové kameny. Tyto usazeniny se mohou tvořit kdekoli v těle, zejména v játrech, žlučníku a ledvinách. Pokud nekonzumujeme stravu bohatou na syrové ovoce a zeleninu, nemáme ani dostatek těchto životně důležitých látek a jen posilujeme acidózu.    

 

Kyseliny leptají a zaněcují tkáně, čímž je poškozují; zásady ochlazují a působí na tkáně protizánětlivě.

Kyseliny mohou tkáně i buňky zničit; zásady uzdravovat.

V kyselém prostředí se živiny „sráží“; v zásaditém se „štěpí“.

Acidóza způsobuje slučování tuků, minerálů a jiných látek, což vede k tvorbě kamenů (např. jaterních, žlučových a ledvinových). Rovněž vyvolává lepivost krvinek a destiček. Toto vše má za následek buněčné hladovění, způsobené špatným zužitkováním živin, mozkovou mrtvici apod.

Acidóza a obstrukce (toxicita a hlen) jsou příčinou většiny nemocí.

Zásady se rozptylují, čímž tělo aktivizují a čistí, zatímco kyseliny se sráží, čímž v těle vytvářejí překážky a způsobují jeho stagnaci.

 

Co tedy jíst? Zejména si vytvořit seznam zásadotvorných a kyselinotvorných potravin a snažit se jíst v poměru 80:20 nebo chcete-li 4:1. Ne tedy tak, jak je to běžné v dnešní společnosti …

Všechny potraviny obsahují jak kyselinotvorné, tak zásadotvorné látky. To, že potraviny v našem těle zanechávají tyto kyselé či zásadité zbytky, není záležitost organická. Je to anorganická záležitost minerálů, které určují kyselost nebo zásaditost tělesných tekutin a tkání.

Draslík (K), sodík (Na), hořčík (Mg) a vápník (Ca) jsou považovány za zásadotvorné prvky. Někdy je uváděno i železo (Fe). Fosfor (P), síra (S) a chlor (Cl) jsou kyselinotvorné prvky. Někdy je uváděn i jod (I).

 

Při zjišťování, zda je nějaká potravina spíše kyselinotvorná nebo zásadotvorná, lze použít několik metod. Obecně však platí, že pokud v určité potravině převládají kyselinotvorné prvky nad zásadotvornými, je považována za kyselinotvornou a naopak. Právě proto se také můžeme setkat i s rozdělením potravin na slabě kyselinotvorné, silně kyselinotvorné, mírně zásadotvorné …

Obecně platí, že téměř veškerá zelenina a ovoce jsou zásadotvorné. A mezi kyselinotvorné potraviny patří zejména:

  • Mléko a mléčné výrobky, včetně sýrů
  • Maso a masné výrobky
  • Cukr, cukrovinky a jiné sladkosti
  • Bílá mouka a výrobky z ní (pečivo, chléb …)
  • Alkohol, nikotin, léky a další

Informace o zařazení jednotlivých potravin jsou dostupné v literatuře či na netu.

Pokud by měl někdo zájem o základní tabulku kyselinotvorných a zásadotvorných potravin, kterou jsem si vytvořila z několika zdrojů, ráda Vám ji pošlu, napište si o ni. Nebudu ji vkládat přímo sem, abych předešla zbytečným dohadům, zda rozdělení je zcela správné (lidé jsou různí a já nevyhledávám konflikty a nedorozumění).  :-)

A Nezapomínejte:

Radost, smích, štěstí, odpočinek a spánek jsou zásadotvorné.

Starosti, hněv, nenávist, závist, pomluvy, strach a nevyspalost jsou kyselinotvorné.

 

 

Moje zkušenosti, rady:

Protože je mi jasné, že málokdo se vydrží stravovat zcela přesně daným způsobem je možné překyselení eliminovat alespoň tím, že např. když už si chcete dát „tu flákotu masa“ J, tak si ji dejte (ne denně !), ale k tomu si dejte pořádný „kopec zeleniny“. Nejlepší variantou je to, když si ke každému jídlu  dáte i větší porci zeleniny nebo si nandáte na půl talíře „jídlo“ a na druhou půlku talíře si dáte zeleninu.

 

Můžete také doplnit tělu potřebné zásadité minerály (ve formě přírodních doplňků stravy, např. i Factor Base Kids*- obsahuje vitamíny i minerály či jiné které znáte) nebo používejte co nejvíce přírodní produkty, které jsou dobré na „odkyselení“, např. Chlorella, Spirulina, Zelený ječmen, Diocel Supracid ... ale také OK Beta+(*).

OK Beta+ nejen že pomáhá tělu eliminovat jeho překyselení (obsahuje vojtěšku setou), ale je zdrojem organicky vázaného vápníku, který udržuje zdravé kosti, klouby bez bolesti, zaceluje mikrotrhlinky …. Ale co je zajímavé! Ve srovnání s obdobnými výrobky na klouby, kde je využitelnost vápníku pouhých 3 – 9%, má OK Beta+ využitelnost vápníku až 40%, a pokud bychom k tomu přidali ještě i OK Gamu+(*), kde je navíc i organicky vázaný křemík, který na sebe naváže vápník a ukládá ho přímo do kostí, dostaneme se na využitelnost až 80% ! 

 

Moje vlastní zkušenost: Když jsme se začali doma stravovat „více zásadotvorněji“ než dříve, ubrali jsme příjem pečiva, masa, více jsme používali takové ty zdravější varianty jako pohanku, jáhly, rýži natural(místo bílé), celozrnnou mouku …. Ale hlavně jsme jedli mnohem více zeleniny i ovoce. Zapomeňte na takovou tu oblohu, kterou Vám dají v restauraci, která se skládá ze dvou koleček okurky, tří proužků papriky a půlky rajčátka. Mluvím o velké porci zeleniny. Odbourali jsme hodně i pečení a sladkosti. Používali jsme i zásadité čaje a když byl čas, tak občas i zásadité koupele (Jentschura). Také jsme používali na měření pH indikační proužky se stupnicí od 4,5 do 10.

 

Zároveň jsme přestali pít obyčejnou kávu a začali pít výhradně kávu s Ganodermou od firmy DXN, která nepřekyseluje a zároveň má mnoho dalších pozitivních účinků na zdraví. Tuto kávu vyrábí i jiní výrobci, např. Gano Excel, ale když jsem pátrala kolik % Ganodermy je v kávě, vyhrála káva od DXN. Pokud Vás zajímá tato káva, informace najdete pod záložkou „Zajímavé informace“(Zdravá káva s Ganodermou).

Musím říct, že jsme se díky této stravě cítili opravdu jinak než dříve (tak nějak lehčeji) a dokonce jsme (aniž bychom se o to vůbec snažili) u toho celkem dost zhubli. A to upozorňuji, že velikost porcí jsme neubírali. Já osobně jsem k tomu pila i zásadité čaje, k snídani jsem místo pečiva jedla jáhlovo-pohankové vločky s ovocem, což dělám vlastně dodnes. A i přesto, že dnes už to nedodržujeme bohužel tak striktně a opravdu bychom se měli opět „krotit“ J, tak si váhu držíme, nepřibrali jsme už zpět.

 

A ještě jedna rada, když už jsme u toho hubnutí. Překyselený organismus většinou nedokáže hubnout, ačkoliv třeba držíte nějakou „dietu“. Vím to i ze zkušeností s výrobky OKG. Na hubnutí se doporučuje Emulips Forte* či Emulips*, ale pokud jste překyselení, musíte k tomu přidat zároveň i OK Betu+, která právě eliminuje překyselení a pak i ti, kteří jen díky Emulipsu nemohli zhubnout, najednou hubnout začali.

 

*Více informací o těchto výrobcích najdete v sekci „OKG přírodní produkty“.